Nyt tag til lokalerne

nyt tag på vores lokaler - ståltagSå er det endelig blive tid til at få lagt nyt tag på vores sang lokaler da de gamle efterhånden er blevet så utætte af vi skal finde spande og skåle frem hver gang det regner. Så på sidste bestyrelsesmøde blev der beviklet penge til at få lagt nyt tag på lokalerne.
Vi har jo før været ved at undersøge de mange muligheder der når der skal lægges nyt tag, skal man vælge et klassisk tegltag, moderne tagpap, få lagt et billigt ståltag oven på det eksisterende eller vælge et eksklusivt skifertag eller det billige betontag.
Af økonomiske årsager valgte vi hurtigt skiftertag fra da denne tagtype var dyrere en de andre. Efter at have undersøgt vores tagkonstruktion nærmere blev betontag også valgt fra da vores nuværende tagkonstruktion ikke er stærk nok til at klare et betontag. Tagpap bortvalgte vi også da vi ikke syntes denne tagtype ville passe til resten af huset. Tilbage stod vi så med følgende muligheder – tegltag og ståltag. Under renoveringen af hjemmet, kan det f.eks. være en god ide at opstille en container til beboelses, eller et mobilkøkken, som dette her.
Efter at have undersøgt de forskellige muligheder og priser faldt vores valg på et ståltag, hovedsagligt fordi det kunne lægges på vores eksisterende tag så vi ikke skulle til at bruge penge på nedtagning og bortskaffelse af det gamle tag. Vi var efterfølgende ud og indhente priser og fandt hurtigt ud af et decra ståltag var for dyr en løsning men af der var andre lignende typer af ståltag til samme priser som ville være den perfekte løsning som et nyt tag til lokalerne. En af vores medlemmers er tømrer og har givet os en rigtig god pris på udførelsen af arbejdet så vil kunne få det hele ordet inden for vores budget og uden at skulle ud og lave en indsamling eller sætte medlems kontingentet op.
Så her til foråret starter vi på opgaven med at få lagt et nyt ståltag på vores lokaler, så vi fremover kan holde regn og vind ude og undgå disse forstyrrende elementer når vi øver sang. Vi hentede bl.a. inspiration i nogle af de mange online sider om tage da vi skulle udvælge hvilken tagtype vi ønskede og tog ført til sidst kontakt til en tømrer efter vi havde fået en god ide om hvad det var vi ville have. Derefter kunne vi så komme i gang med selve arbejdet og det blev en hel del nemmere da alt forarbejdet var på plads og vi havde 100% styr på hvor vi ville hen og hvordan det skulle se ud.

Kilde: http://nyttag.org