Jul i Danmark

Published on Author Tom Paulsen

Find den perfekte bæresele i julegaveI Danmark kan vi godt lide at tingene er Dansk. Dette gælder selvfølgelig også for vores yndlings højtid – nemlig julen.
Men hvad er så specielt ved den Danske Jul, hvis man ser bort fra de kommerciel ting som de kendte Trip Trap nisser fra Rikki Tikki, Susanne Schjerning Sengetøj, babyudstyr som bæreseler med julemotiver og Dansk Gløgg produceret i Tyskland. Det kigger vi lidt nærmere på i denne udgave af Nordisk Sanger Forbund nyt.

En del personer her i Danmark har det med at give og modtage Advent gaver de fire søndage i advent. Dette er en god gammel tradition som mange stadig bruger.

Forskellige typer af Advent stearinlys og kalendere er populære i Danmark f.eks i juledekorationer. En anden måde at tælle ned til til jule på er ved en Pakkekalender (eller gave kalender). Der er 24 små gaver til børnene i kalenderen, en for hver dag indtil juleaften.

Lidt i samme stil som den klassiske julekalender som nu om dage ofte er fyldt med chokolade. En anden meget Dansk ting ved samme navn, er vores julekalender i tv. Dette er en tv-serie med 24 episoder. En episode vises hver dag i December, hvor sidste afsnit bliver sendt på selve juleaften. Den første Julekalender blev vist på tv i Danmark i 1962. De to vigtigste danske tv-kanaler – DR og TV2 begge viser forskellige versioner af Julekalender hvert år. Temaet for historierne i disse julekalendere er normalt at en eller anden slem person, forsøger at ødelægge julen på den ene eller anden måde.

Sammen med tv-serien, producere både DR og TV2 ofte også papir julekalendere til at gå sammen med historierne. DR er den ældste tv-kanal i Danmark, og det er papir kalender hedder Børnenes U-landskalender. Det har gjort at tidsplanerne for mere end 50 år og overskud fra salg af kalenderen går til at hjælpe fattige børn i et udviklingsland. Kalenderen der produceres af TV2 kaldes Julekalenderen og overskud fra denne kalender går til at hjælpe Julemærkefonden, en børne velgørenhed i Danmark. Julen er jo børnenes tid, både de helt små der ligger varmt og tryg i sin mors bæresele til de ældre som ønsker sig et skateboard eller ny Ipad. Se også Julesang og julegaver

Noget andet Dansk, er de små søde Trip Trap nisser fra RikkiTikkiShop.dk, de kommer i flere forskellige størrelser og de fleste familier i Danmark, har indtil flere af dem. Der er også mange pæne juleduge, og jule sengetøj fra f.eks. Susanne Schjerning.

sengetoej fra cedps.net

Du kan også støtte Julemærkefonden, når du sender julekort i Danmark. Hvert år man så et sæt af julemærke/klistermærke/forsegling – også kaldet julemærket på brevet. Disse sælges i December for at hjælpe med at skaffe penge til velgørenhed. Babyudstyr, legetøj og andet sjovt til børn er jo rigtig populært her i juletiden.

Julefrokosten er også en meget Dansk ting, den afholdes fra 1 november-24 December, hvor alle ofte har det rigtigt sjovt, spiser lidt for meget mad og drikker lidt for meget øl. Julebag som kager og kiks er populær i tiden før jul. Honningkager og vaniljekranse er ofte favoritter op til jul.

I Danmark går en stor del stadig til gudstjeneste juleaften kl. 16:00 for at høre juleevangeliet. Det er også traditionelle at give dyrene en ekstra godbid juleaften, så nogle mennesker gå en tur i parken eller skoven, og tage nogle fødevarer for at give lidt til dyr og fugle. Gå en tur i skoven med familien. Har du helt små børn, put dem i en bæresele eller slynge, da en barnevogn ikke altid er lige praktisk i skoven. Ny naturen og de mange dejlige ting der findes i den.

Når de kommer hjem igen, er det så julemiddag fra 18:00 til 20:00. Den serveres på en smukt dekoreret bord. Populære Julemad omfatter stegt and, gås eller svinekød som f.eks. medister og flæskesteg. Dette serveres med med kogte kartofler, rødkål, rødbeder og tranebær marmelade / sauce, samt masser af brun sovs.

De fleste familier har en “ris á la mande” (en særlig slags risengrød, lavet af mælk, ris, vanilje, mandler og flødeskum) til dessert. Alle undtagen en af de mandler hakket i stykker. Den person, der finder det hele mandel, får en gave kaldes en mandelgave, og det er ofte en marcipan gris.
Efter måltidet bliver lysene på juletræet tændt, her skal vi så danse rundt om træet og synge julesange (noget som vi er rigtig glade for her på nordisksangerforbund.dk), og så er det tid for folk at åbne deres gaver. Juletræet har normalt en guld eller sølv stjerne på toppen, og ofte har sølv ‘fe hår’ på det at gøre det glitter.

Juledag efter juleaften, mødes vi så med vores familie og har en stor frokost sammen med danske smørrebrød på rugbrød.

I Danmark tror mange børn, at deres gaver er fra “Julemanden”. Han er klædt i rødt tøj og rejser i en kane og rensdyr. Han bor på Grønland, kan lide risengrød og er hjulpet af “Nisser”, som er ligesom alfer.