Brug af Business Intelligence til musik

Published on Author Philip Svendsen

Morgen sand med sit barn i bæreselenMan skulle ikke umiddelbart tror at noget så teknisk og kompliceret som business intelligence software blev brugt inden for musikkens verden men en stor del af moderne eletronisk musik er faktisk sammensat via software som er mere eller mindre baseret på de samme elementer som et moderne business intelligence system ala dem du kan købe hos danske Targit. Disse typer af software anvendes normalt sammen med større ERP systemer, NAV eller AX software og ikke til noget så almindeligt som at sammensætte en sang. Hvis du gerne vil lære lidt mere om business intelligence kan du besøge nogle af de mange blogs der findes om emnet eller klikke dig ind under vores kildehenvisninger hvor du finder nogle eksempler på sider der har masser af spændende info om BI og data mining, dog er de på engelsk som de fleste gode side om disse emner jo desværre er. Dette kan for nogle virke lidt underligt når man tænker på at et af de største og bedste business intelligence systemer jo faktisk er udviklet i Danmark, så vi er ret godt med på det område herhjemme.

Ved brug af business intelligence og store mænger data fra diverse kundeundersøgelser og rundspørgendes kan man faktisk sammensætte grund beatet til en sang som man forventer vil blive et hit 2-3 måneder ude i fremtiden. Den generere tonerne baseret på trendspotting og genere således råmaterialet til de artister som så skal finpudse musikken og lave tekst dertil. Noget som ofte kan være lidt af et problem for mange.

Den tager beats fra forskellige genere og tider, sammensætter dem efter hvad programmet forventer folk vil høre om et par måneder og hvordan trends ændre sig og hvilke instrumenter som vil være populære der. Selvfølgelig skal der musikken efterfølgende finpudses og rettes lidt til, men i bund og grund har man en god base for det næste pop hit. Det kræver blot en god vokal, tekst og en stor del markedsføring. Dette er blot et eksempel på hvordan man kan bruge business intelligence software til at “gætte” sig til hvad folk vil have. Også inden for andre områder hvor interesse ændre sig hurtigt (som f.eks. mode eller kunst) kan man med fordel anvende BI (business intelligence) og flere måneder i forvejen få en ide om hvad det lige præcis er folk gerne vil have. Jo flere kilder man har at trække sine data fra og jo større ens database (kaldet data warehouse) jo mere præcis bliver disse gæt og med nok data har man en sandsynlig på over 80%, og så er det ikke længere tale om gæt. Vi kan forvente at se endnu flere virksomheder benytte sig af BI software og dermed få en evt. fordel frem for sine konkurrenter inden for sit område.